> Úvodní stránka > CPM Marketplace > Analýzy, trendy, statistiky > DTZ: Přelom roku ukázal trendy v maloobchodu - ztrácely hypermarkety i móda, posiloval internet
DTZ: Přelom roku ukázal trendy v maloobchodu - ztrácely hypermarkety i móda, posiloval internet
Předvánoční nákupy i následující delší období slev a výprodejů ukázaly na několik nových trendů v tuzemském maloobchodu.
Podle analýzy pražské kanceláře mezinárodní poradenské společnosti DTZ se nadále rozevírají nůžky mezi osvědčenými koncepty a nevyprofilovanými obchodními centry či značkami v kamenných obchodech. Nejmarkantnější je vývoj v segmentu hypermarketů: většina z nich zaznamenala jak pokles obratů, tak i návštěvnosti. „Důvodem může být mimo jiné potlačení non-foodového sortimentu v mnohých hypermarketech. Ten přitom vzhledem k jeho dostupnosti a filosofii nákupu pod jednou střechou zaručoval poměrně vysoký podíl na obratu,“ konstatuje Martin Kubík, Director Property Management v DTZ.
K dalším – možná překvapivým – trendům patří rovněž stagnace či dokonce mírný pokles návštěvnosti v zavedených a nadregionálních obchodních centrech; mnohé z nich však vykazují mírný růst obratů nájemců. Pokles v obou kategoriích byl pak patrný u obchodních center, která se již potýkají s problémy, anebo jsou mimo exponované lokality. „Ačkoliv lidé dle všech dostupných údajů utráceli před i po Vánocích více peněz než před rokem, pokles tržeb zaznamenali obchodníci nabízející parfumerii nebo luxusní zboží,“ pojmenovává změnu v chování spotřebitelů Martin Kubík. Dokládá to i sektor módy: meziroční růst tržeb nastal u diskontních konceptů, levných oděvů pro mladé a rovněž u vyprofilovaných značek.
Rozdíly jsou patrné také mezi centry v Praze a Brně a v menších městech. Stejně tak lepší výsledky měla centra s aktivním asset managementem a marketingem, jehož součástí může být i vyšší atraktivita mixu nájemců, investice do designu interiérů anebo přímá komunikace s koncovými zákazníky. Za příklad může sloužit OC Královo Pole v Brně, které vykázalo 9% meziroční nárůst návštěvnosti a o 15 % vyšší objem tržeb a pokračuje několikátým rokem ve svém růstu.
Uplynulý kvartál (dle finančního roku) ukázal také na nutnost reagovat na stoupající oblibu e-shopů a obchodování po internetu. Podle mezinárodní poradenské společnosti DTZ se pro mnohé retailery staly e-shopy či alespoň elektronické objednávky standardní součástí obchodní nabídky. A hlavními komoditami, které zákazníci hledali na internetu coby distribučním kanálu i „kamenných“ obchodníků, byly od listopadu do konce ledna spotřební elektronika, nábytek, počítače a příslušenství, mobilní telefony, knihy, DVD a CD. Novým fenoménem je obliba internetových obchodů typu www.fler.cz, který k sobě každý měsíc láká desítky tisíc prodávajících a nakupujících a obraty přesahují desítky milionů korun. Samostatnou kapitolou je pak boom nejrůznějších slevomatů a webů nabízejících levnější spotřební zboží i služby.
„Naopak stále pouze okrajově se dařilo obchodníkům nabízet přes internet prodej rychloobrátkového zboží, tedy potravin, běžné drogerie či některých kancelářských potřeb. Zkrátka zboží, které tvoří hlavní nabídku supermarketů a hypermarketů,“ upřesňuje Lenka Vodrážková, Head of Asset Management v pražské kanceláři DTZ.
I přes uvedené má společnost Tesco v plánu tento rok v České republice spustit první internetový obchod, který bude zatím zkušebně testovat ve vybrané lokalitě. Základ nabídky mají tvořit čerstvé, mražené i trvanlivé potraviny a drogistické zboží. Společnost Globus v současnosti umožňuje on-line objednávku masa a uzenin a bezlepkových potravin. Zákazníci si je však musí vyzvednout na prodejně. Ostatní prodejci jsou zatím v plánování internetového prodeje spíše opatrní. Svůj zdrženlivý přístup k prodeji přes internet zatím nepřehodnotila ani společnost Ahold, která v Česku provozuje síť marketů Albert, přestože v domovském Nizozemí on-line obchod s úspěchem využívá.
„Platí, že časem již pouhý on-line prodej nebude znamenat zásadní výhodu. Bude nutné, aby prodejci také zkvalitňovali úroveň doplňkových služeb a servisu, zajišťovali dopravu zboží včetně odborné instalace, odvoz a likvidaci starých spotřebičů a podobně,“ doplňuje Lenka Vodrážková, Head of Asset Management DTZ.
Zejména u zboží menších rozměrů zákazníci často požadují možnost vyzvednutí na prodejně v blízkosti svého bydliště. Ušetří tím náklady za dopravu, mají možnost si zboží na místě zkontrolovat a vyhnou se případným komplikacím při jeho vracení. To paradoxně zvýhodňuje zavedené obchodní řetězce oproti čistě internetovým obchodníkům. Díky široké síti prodejen a kvalifikovanému personálu jsou schopni z této výhody těžit a okamžitě reagovat na vzniklý problém – nabídnout chybějící příslušenství apod. Naopak se podle společnosti DTZ dá očekávat, že původně pouze internetoví prodejci budou rozšiřovat síť svých odběrních míst a otevírat kamenné prodejny, byť budou sloužit primárně zejména k odběru zboží zákazníky.
Další informace:
Markéta Valtrová
Marketing and PR Manager, DTZ
Email: marketa.valtrova@dtz.com
Tel-přímá linka: +420 234 262 234
Mobil: +420 602 176 699

Jiří Hlinka
Smart Communication s.r.o.
Email: hlinka@s-m-art.com
Tel-přímá linka: +420 283 882 082
Mobil: +420 602 226 913

O DTZ
Společnost DTZ má vedoucí postavení ve světě jako poradenská firma v oblasti realit. Je to jedna z největších společností tohoto druhu. 10 000 zaměstnanců pracuje pro značku DTZ ve 148 městech 43 zemí světa. V Evropě, na středním východě, v Africe, Asii a Americe poskytuje firma komplexní služby od vysoce kvalitního investičního poradenství po špičkové služby nájemcům, pronajímatelům a vlastníkům nemovitostí. Firma DTZ Holdings je veřejně obchodovatelná společnost kótovaná od roku 1987 na Londýnské burze cenných papírů. V roce 1992 založila společnost DTZ pobočku v České republice, kde pracuje tým 90 odborníků poskytujících širokou škálu služeb v oblasti realit, včetně poradenství při nákupu, prodeji a pronájmu nemovitostí, jakož i zastupování nájemců. Společnost DTZ Praha odolává silné konkurenci na realitním trhu často díky skvělým znalostem místních podmínek a podpoře ze strany celosvětové sítě. www.dtz.com/cz
Zdroj: Smart Communication s.r.o., www.s-m-art.com